Periaatteessa hakukoneoptimointi on yksinkertainen prosessi, ja käytännössäkin yksinkertaisimmillaan SEO onnistuu lyhyen muistilistan avulla.
Hakukoneoptimointi eli SEO |
HAKUKONEOPTIMOINTI MUISTILISTA
Avainsanan valinta
Valitaan aiheen kannalta tarkoituksenmukainen sana, joka voisi olla hakukoneeseen syötettävä avainsana. Avainsanaa kuljetetaan läpi otsikointien ja leipätekstin ja sitä toistetaan muuttumattomana useita kertoja: n.5% koko tekstin sanoista tulisi olla valittu avainsana. Huom! Myös synonyymeja voi käyttää.
Otsikointi ja toisto
- pääotsikko h1
- väliotsikot h2
- alaotsikot h3.
Tarkoituksenmukaisinta esimerkiksi Blogger-postausta luodessa on käyttää Bloggerin omia työkaluja, sillä ne lisäävät sivun luotettavuutta Googlen silmissä.
Ingressi/aloituskappale
Ingressin tulee jälleen sisältää avainsana muuttumattomana.
Leipäteksti
Kappaleiden tulee olla jaettu kohtuullisiin kappaleisiin ja koko tekstin tulee olla vähintään 300-400 sanaa (=3-4 kappaletta). Mikäli kuvia ei käytetä, tulee tekstin olla jopa 3000 sanaa.
Luettelot
Google rakastaa luetteloita, ja jälleen erityisesti luetteloita, jotka on luotu luettelotyökalulla. Näin luodut luettelot ja listat, esimerkiksi työvaiheiden kuvaukset, nostavat sivun arvoa hakukoneessa.
Linkit
Linkkejä on kahdenlaisia, sisäisiä ja ulkoisia. Sisäisellä linkillä linkataan omaa, uutta sisältöä omaan vanhaan sisältöön eli esimerkiksi uuteen blogipostaukseen lisätään linkki aikaisempaan postaukseen. Ulkoisella linkillä tarkoitetaan linkkiä, joka vie omasta sisällöstä ulkoiseen sisältöön (ja uudelle välilehdelle) eli esimerkiksi omasta blogipostauksesta jonkin yrityksen kotisivuille.
Linkkejä lisätessä ei kannata linkkiä upottaa "lue lisää" tai "klikkaa tästä" -tyyppisesti, vaan esimerkiksi "tässä postauksessa viisi vinkkiä hakukoneoptimontiin": optimaalisesti linkki on upotettu sanoihin, joita joku hakisi hakukoneella.
Kuvan nimeäminen
Kuvia käytettäessä tärkeää on nimetä kuvatiedosto niin, että itse tiedostonimi kertoo, mitä kuvassa on. Googlen silmissä tämä tekee tiedosta luotettavampaa ja täten kiinnostavampaa ja vaikuttaa esimerkiksi saavutettavuuteen (ks.seuraava kohta). Kuvan nimeäminen tulee tehdä mahdollisimman tarkasti sisältöä kuvaavaksi, eli esim.kuva punaisesta naisten talvitakista voisi tiedostonimeltään olla punainen_naisten_toppatakki_untuva. Muista avainsana!
Alt-teksti eli alternative text
Alt-teksti on vaihtoehtoinen tekstiattribuutti, joka voidaan lisätä kuvan koodiin. Alt-tekstin tarkoitus on tarvittaessa korvata kuvan sisällöllinen merkitys: teksti kertoo esimerkiksi puhesyntetisaattoria käyttävälle näkövammaiselle, mitä kuva sisältää ja mitä siitä pitäisi ymmärtää. Samoin alt-teksti tulee tarpeeseen kun kuva ei syystä tai toisesta lataudu: kuvan merkitys saadaan silti esiin alt-tekstin avulla.
Kuvateksti
Kuvatekstissä avainsanojen ja mahdollisesti kuvatiedoston sanojen toistolla voidaan saada aikaan lisäarvoa hakukoneita ajatellen. Kuvatekstit itsessään nostavat sivuston arvoa ja luotettavuutta Google silmissä.
Tunnisteet
Esimerkiksi blogiteksteihin ja sosiaalisen median julkaisuihin voidaan erikseen lisätä tunnisteita, jotka mahdollisesti auttavat hakukonenäkyvyyttä, mutta ensisijaisesti toimivat lukijalle navigointityökaluna: avainsanoja hakemalla lukija löytää itseään kiinnostavan sisällön nopeasti ja tehokkaasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti