sunnuntai 17. marraskuuta 2019

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on olennainen osa kaikkea verkossa julkaistavaa sisältöä silmälläpitäen: kaikki verkkosisältöä voidaan optimoida, jotta julkaisu on helpommin hakukoneiden löydettävissä oli kyseessä sitten kuvat, video tai teksti.

Periaatteessa hakukoneoptimointi on yksinkertainen prosessi, ja käytännössäkin yksinkertaisimmillaan SEO onnistuu lyhyen muistilistan avulla.


Hakukoneoptimointi eli SEO

HAKUKONEOPTIMOINTI MUISTILISTA



Avainsanan valinta


Valitaan aiheen kannalta tarkoituksenmukainen sana, joka voisi olla hakukoneeseen syötettävä avainsana. Avainsanaa kuljetetaan läpi otsikointien ja leipätekstin ja sitä toistetaan muuttumattomana useita kertoja: n.5% koko tekstin sanoista tulisi olla valittu avainsana. Huom! Myös synonyymeja voi käyttää.

Otsikointi ja toisto


Pääotsikkoon sisällytetään valittu avainsana, ja sama sana toistetaan leipätekstissä täsmälleen samassa muodossa useita kertoja. Otsikointi on kolmiportainen:
  1. pääotsikko h1
  2. väliotsikot h2
  3. alaotsikot h3. 
Tarkoituksenmukaisinta esimerkiksi Blogger-postausta luodessa on käyttää Bloggerin omia työkaluja, sillä ne lisäävät sivun luotettavuutta Googlen silmissä.

Ingressi/aloituskappale


Ingressin tulee jälleen sisältää avainsana muuttumattomana.

Leipäteksti


Kappaleiden tulee olla jaettu kohtuullisiin kappaleisiin ja koko tekstin tulee olla vähintään 300-400 sanaa (=3-4 kappaletta). Mikäli kuvia ei käytetä, tulee tekstin olla jopa 3000 sanaa.

Luettelot 


Google rakastaa luetteloita, ja jälleen erityisesti luetteloita, jotka on luotu luettelotyökalulla. Näin luodut luettelot ja listat, esimerkiksi työvaiheiden kuvaukset, nostavat sivun arvoa hakukoneessa.

Linkit 


Linkkejä on kahdenlaisia, sisäisiä ja ulkoisia. Sisäisellä linkillä linkataan omaa, uutta sisältöä omaan vanhaan sisältöön eli esimerkiksi uuteen blogipostaukseen lisätään linkki aikaisempaan postaukseen. Ulkoisella linkillä tarkoitetaan linkkiä, joka vie omasta sisällöstä ulkoiseen sisältöön (ja uudelle välilehdelle) eli esimerkiksi omasta blogipostauksesta jonkin yrityksen kotisivuille. 

Linkkejä lisätessä ei kannata linkkiä upottaa "lue lisää" tai "klikkaa tästä" -tyyppisesti, vaan esimerkiksi "tässä postauksessa viisi vinkkiä hakukoneoptimontiin": optimaalisesti linkki on upotettu sanoihin, joita joku hakisi hakukoneella.


Kuvan nimeäminen


Kuvia käytettäessä tärkeää on nimetä kuvatiedosto niin, että itse tiedostonimi kertoo, mitä kuvassa on. Googlen silmissä tämä tekee tiedosta luotettavampaa ja täten kiinnostavampaa ja vaikuttaa esimerkiksi saavutettavuuteen (ks.seuraava kohta). Kuvan nimeäminen tulee tehdä mahdollisimman tarkasti sisältöä kuvaavaksi, eli esim.kuva punaisesta naisten talvitakista voisi tiedostonimeltään olla punainen_naisten_toppatakki_untuva. Muista avainsana!

Alt-teksti eli alternative text


Alt-teksti on vaihtoehtoinen tekstiattribuutti, joka voidaan lisätä kuvan koodiin. Alt-tekstin tarkoitus on tarvittaessa korvata kuvan sisällöllinen merkitys: teksti kertoo esimerkiksi puhesyntetisaattoria käyttävälle näkövammaiselle, mitä kuva sisältää ja mitä siitä pitäisi ymmärtää. Samoin alt-teksti tulee tarpeeseen kun kuva ei syystä tai toisesta lataudu: kuvan merkitys saadaan silti esiin alt-tekstin avulla.


Kuvateksti 


Kuvatekstissä avainsanojen ja mahdollisesti kuvatiedoston sanojen toistolla voidaan saada aikaan lisäarvoa hakukoneita ajatellen. Kuvatekstit itsessään nostavat sivuston arvoa ja luotettavuutta Google silmissä.


Tunnisteet


Esimerkiksi blogiteksteihin ja sosiaalisen median julkaisuihin voidaan erikseen lisätä tunnisteita, jotka mahdollisesti auttavat hakukonenäkyvyyttä, mutta ensisijaisesti toimivat lukijalle navigointityökaluna: avainsanoja hakemalla lukija löytää itseään kiinnostavan sisällön nopeasti ja tehokkaasti.


Kuvien optimointi julkaisualustaan

Google rakastaa nopeutta ja sujuvuutta: mikäli sivuston kuvat ovat julkaisuympäristöön nähden liian suuria ja latausnopeus muuttuu hitaaksi, ei Google nosta sivua hakutuloksissa ylöspäin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti