Kuvausjärjestely käsittää terminä monivaiheisen prosessin, joka lähtee liikkeelle vaikuttavan kuvamateriaalin tarpeesta. Tarve etenee läpi suunnitteluprosessin luonnoksiksi ja kuvaussuunnitelmaksi, jotka toteutetaan pienimmätkin yksityiskohdat huomioon ottaen valmiiksi lopputuotteeksi - kuviksi jotka kääntävät katseen.
Useimmat yritykset ulkoistavat kuvausjärjestelytarpeensa kokonaan, ja se on panostus joka todella kannattaa - ammattimainen kuvausjärjestely takaa tuloksen, joka tukee yrityksen brändiä ja tavoittaa kaivatun kohderyhmän.
Tässä postauksessa pilkon kuvausjärjestelyprosessin osiin: yksinkertaisuudessaan näin voidaan lähteä kuvausjärjestelyprosessia rakentamaan.
Asiakashankinta
- Potentiaalisten asiakkaiden löytäminen esimerkiksi somesta, yrityskäynneillä, mainostamalla, soittokierroksella tai yrittäjä-ryhmistä.
- Perehtyminen yrityksen arvoihin, talotyyliin ja tuotteisiin, jotta voidaan hioa valmis hissipuhe jo ensikontaktointia varten: mitä myydään, kenelle myydään, mitä lisäarvoa minulla on tarjota.
- Myös alustava aikataulu ja mahdollinen tarjous hinnasta on hyvä olla jo takataskussa valmiina.
Luonnokset/ideat
- Suunnitteluprosessi jatkuu kohderyhmän tarkalla määrittelyllä, josta edetään hahmottelemaan luonnos kuvaussuunnitelmasta.
- Millaista fiilistä haetaan, millaista värimaailmaa, millaista inspiraatiota, millaisia materiaaleja.
Kuvaussuunnitelma
- Edetään suunnittelemaan kuvausten sommittelua, tuotelainoja, aikataulutusta, etsitään ja hankitaan lokaatio, suunnitellaan mahdolliset esivalmistelut eli esimerkiksi lavasteiden rakennus, valaistus, hankitaan rekvisiittaa jne.
Presentaatio asiakkaalle
- Suunnitelma käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja tehdään mahdolliset asiakkaan toivomat muutokset.
Tuotelainat asiakkaalta
- Sovitaan ja suunnitellaan lainattavat tuotteet.
- Tehdään kirjallinen lista ja otetaan kuvat noutotilanteessa, jotta voidaan varmistaa tuotteiden palautuminen takaisin alkuperäisessä kunnossa.
Hihojen kääriminen
- Kuvauslainojen noutamisen jälkeen ryhdytään viemään suunnitelmaa eteenpäin sovitussa aikataulussa.
- Valmistellaan lokaatio ja ryhdytään tuottamaan suunniteltua sommitelmaa/sommitelmia/testaamaan eri variaatioita.
- Kuvataan tai tehdään yhteistyötä valokuvaajan kanssa.
Kuvien valinta ja käsittely
- Valitut kuvat käsitellään Lightroomilla
- Kuvat optimoidaan julkaisuympäristöön (esim. resoluutio px/inch sähköisissä tuotteissa 72 ja painmotuotteissa 300).
- Kuvista tehdään kuvankäyttösopimukset ja kuvat lähetetään asiakkaalle (esimerkiksi Wetransferia käyttäen).
Viimeistely ja seuranta
- Asiakkaan mahdollinen loppuhaastattelu ja referenssipyyntö.
- Laskutus.
- Seurataan milloin kuvamateriaali julkaistaan, tallennetaan omiin referensseihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti