sunnuntai 17. marraskuuta 2019

Kuvausjärjestely 101


Kuvausjärjestely käsittää terminä monivaiheisen prosessin, joka lähtee liikkeelle vaikuttavan kuvamateriaalin tarpeesta. Tarve etenee läpi suunnitteluprosessin luonnoksiksi ja kuvaussuunnitelmaksi, jotka toteutetaan pienimmätkin yksityiskohdat huomioon ottaen valmiiksi lopputuotteeksi - kuviksi jotka kääntävät katseen.

Useimmat yritykset ulkoistavat kuvausjärjestelytarpeensa kokonaan, ja se on panostus joka todella kannattaa - ammattimainen kuvausjärjestely takaa tuloksen, joka tukee yrityksen brändiä ja tavoittaa kaivatun kohderyhmän.

Tässä postauksessa pilkon kuvausjärjestelyprosessin osiin: yksinkertaisuudessaan näin voidaan lähteä kuvausjärjestelyprosessia rakentamaan.


Asiakashankinta

  • Potentiaalisten asiakkaiden löytäminen esimerkiksi somesta, yrityskäynneillä, mainostamalla, soittokierroksella tai yrittäjä-ryhmistä. 
  • Perehtyminen yrityksen arvoihin, talotyyliin ja tuotteisiin, jotta voidaan hioa valmis hissipuhe jo ensikontaktointia varten: mitä myydään, kenelle myydään, mitä lisäarvoa minulla on tarjota. 
  • Myös alustava aikataulu ja mahdollinen tarjous hinnasta on hyvä olla jo takataskussa valmiina.


Luonnokset/ideat

  • Suunnitteluprosessi jatkuu kohderyhmän tarkalla määrittelyllä, josta edetään hahmottelemaan luonnos kuvaussuunnitelmasta.
  • Millaista fiilistä haetaan, millaista värimaailmaa, millaista inspiraatiota, millaisia materiaaleja.

Kuvaussuunnitelma 

  • Edetään suunnittelemaan kuvausten sommittelua, tuotelainoja, aikataulutusta, etsitään ja hankitaan lokaatio, suunnitellaan mahdolliset esivalmistelut eli esimerkiksi lavasteiden rakennus, valaistus, hankitaan rekvisiittaa jne.

Presentaatio asiakkaalle

  • Suunnitelma käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja tehdään mahdolliset asiakkaan toivomat muutokset.

Tuotelainat asiakkaalta 

  • Sovitaan ja suunnitellaan lainattavat tuotteet. 
  • Tehdään kirjallinen lista ja otetaan kuvat noutotilanteessa, jotta voidaan varmistaa tuotteiden palautuminen takaisin alkuperäisessä kunnossa.

Hihojen kääriminen

  • Kuvauslainojen noutamisen jälkeen ryhdytään viemään suunnitelmaa eteenpäin sovitussa aikataulussa. 
  • Valmistellaan lokaatio ja ryhdytään tuottamaan suunniteltua sommitelmaa/sommitelmia/testaamaan eri variaatioita.
  • Kuvataan tai tehdään yhteistyötä valokuvaajan kanssa.

Kuvien valinta ja käsittely 

  • Valitut kuvat käsitellään Lightroomilla
  • Kuvat optimoidaan julkaisuympäristöön (esim. resoluutio px/inch sähköisissä tuotteissa 72 ja painmotuotteissa 300). 
  • Kuvista tehdään kuvankäyttösopimukset ja kuvat lähetetään asiakkaalle (esimerkiksi Wetransferia käyttäen).

Viimeistely ja seuranta 

  • Asiakkaan mahdollinen loppuhaastattelu ja referenssipyyntö.
  • Laskutus.
  • Seurataan milloin kuvamateriaali julkaistaan, tallennetaan omiin referensseihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti